Forum ZSP Nr 1 Busko-Zdrój Strona Główna ZSP Nr 1 Busko-Zdrój
Forum Zespółu Szkół Ponadgimnazjalnych im.Mikołaja Kopernika w Busku-Zdroju


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA z fizyki z astronomią

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZSP Nr 1 Busko-Zdrój Strona Główna -> Fizyka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Dante
Administrator
Administrator


Dołączył: 09 Wrz 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Busko City
Płeć: Mężczyzna

 PostWysłany: Wto 16:28, 06 Paź 2009    Temat postu: PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA z fizyki z astronomią Back to top

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

z fizyki z astronomią



§1.



Ocenianie ma na celu:

1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,
3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.



Ocenianie ucznia w procesie kształcenia fizyki powinno wiązać się z szukaniem odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu w obrębie danego konkretnego zagadnienia programowego uczeń:



1. rozumie pojęcia z nim związane, potrafi podać dla nich przykłady i kontrprzykłady, zna definicje, potrafi uczestniczyć w klasyfikowaniu i definiowaniu pojęć;
2. zna podstawowe algorytmy postępowania przy rozwiązywaniu standardowych problemów;
3. umie rozwiązywać problemy o wyższym stopniu trudności;
4. opanował materiał nauczania z danego półrocza, czy roku;
5. aktywnie uczestniczy w zajęciach;
6. uczestniczy w pracy pozalekcyjnej, konkursach, olimpiadach;
7. umie posługiwać się językiem fizyki, umie stosować swoje wiadomości i umiejętności w rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin.







Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:

1. zakres wiadomości i umiejętności,
2. rozumienie materiału naukowego,
3. umiejętność stosowania wiedzy,
4. kultura przekazywania wiadomości.



Oceny są jednocześnie informacją dla rodziców, wychowawcy klasy, dyrektora szkoły i nadzoru pedagogicznego o:

Ø efektywności procesu nauczania i uczenia się,

Ø wkładzie uczniów w pracę nad własnym rozwojem,

Ø postępach uczniów.



§2.



Jawność ocen.



1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego poinformuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez niego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymać do wglądu do końca danego roku szkolnego (tj. do 31 sierpnia).

3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest zobowiązany do uzasadnienia wystawionej oceny.

4. Uczniowie wpisują uzyskane oceny do zeszytu przedmiotowego i przedstawiają je rodzicom (opiekunom), którzy podpisują informację zawartą w zeszycie.

5. Na miesiąc przed końcowym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje uczniów i wychowawców o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej.



§3.



Obszary aktywności podlegające ocenianiu :

ü Rozumienie pojęć fizycznych i znajomość ich definicji

ü Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.

ü Posługiwanie się symboliką adekwatną do danego etapu kształcenia.

ü Rozwiązywanie zadań z fizyki z wykorzystaniem poznanych metod, weryfikowanie otrzymanych wyników.

ü Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów pozaprzedmiotowych.

ü Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.

ü Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.

ü Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.



Formy aktywności:

Określenie stopnia opanowania przez ucznia wymogów edukacyjnych umożliwią:



* sprawdziany obejmujące treścią materiał z co najmniej jednego działu fizyki,
* odpowiedź ustna-aktywność,
* bieżące sprawdzanie przyswojonej wiedzy w formie zapowiedzianych kartkówek obejmujących
3-5 ostatnich lekcji lub niezapowiedzianej kartkówki obejmującej l – 2 ostatnich lekcji,
* obserwacja pracy ucznia obejmująca pracę podczas lekcji,
* praca domowa.

W ciągu roku przeprowadzone zostaną co najmniej dwie prace klasowe (po zrealizowaniu materiału jednego działu), zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.



§4.



Szczegółowe kryteria oceniania.



1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Oceny bieżące z chemii, klasyfikacyjne, śródroczne i roczne ustala się według następującej skali:

ü Celujący- 6

ü bardzo dobry- 5

ü dobry- 4

ü dostateczny -3

ü dopuszczający -2

ü niedostateczny- l

3. Dopuszcza się stosowania 3+, 4+ w ocenach bieżących, oraz innych znaków (nb, np., bz, 0) zgodnie z WSO.
4. Oceny, uczeń otrzymuje za:

a. sprawdziany

b. kartkówki z zadań rachunkowych,

c. kartkówki z teorii,

d. odpowiedź ustną-aktywność(trzy „+" ocena bardzo dobra)

e. prace dodatkowe,

f. zadanie domowe.

5. Sprawdziany są obowiązkowe,

6. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podania przyczyny jeden raz w ciągu półrocza,

7. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć w przypadku co najmniej tygodniowej usprawiedliwionej nieobecności.





Ustala się następujące kryteria oceny prac pisemnych:



ü O - 30% - ocena niedostateczna

ü 31%-50% - ocena dopuszczająca

ü 51% - 70% - ocena dostateczna

ü 71%-90% - ocena dobra

ü 91% - 100% - ocena bardzo dobra

ü 100% plus zadanie dodatkowe - ocena celująca



§5.



Zadanie domowe.



Uczeń w ciągu półrocza ma obowiązek oddania do kontroli co najmniej jednej pracy domowej
w nieprzekraczalnym terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Za każdy dzień opóźnienia uczeń otrzymuje ocenę niżej.



§6.



Warunki poprawiania (zaliczania).



a) Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie lub kartkówce jest zobowiązany napisać ją w terminie dwóch tygodni lub w innym uzgodnionym z nauczycielem,

b) Uczeń zgłasza się do nauczyciela w celu ustalenia terminu na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły,

c) W przypadku gdy uczeń nie zgłosi się do nauczyciela w celu ustalenia terminu, uczeń obowiązek ją napisać na najbliższej lekcji,

d) Każdy sprawdzian, napisany na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić ( z wyjątkiem punktu f.), poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach,

e) Uczeń poprawia sprawdzian tylko raz i pod uwagę brane są obydwie oceny,

f) W przypadku, gdy nieobecność ucznia na sprawdzianie jest nieusprawiedliwiona, to uczeń ma

obowiązek napisać go na najbliższej lekcji, wynik tej pracy jest ostateczny — bez możliwości poprawy,

g) Przy poprawianiu sprawdzianów i pisaniu ich w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się,

h) Uczeń, który podczas prac pisemnych korzysta ze źródeł niedozwolonych przez nauczyciela otrzymuje
O punktów i traci możliwość poprawy tej pracy,

i) Poprawie nie podlegają odpowiedzi ustne, kartkówki i zadania domowe.







§7.



Sposób wystawienia oceny śródrocznej (rocznej).



Podstawą wystawienia oceny rocznej (śródrocznej) jest średnia ważona ocen otrzymanych w ciągu całego półrocza (roku).

Zasady obliczania średniej ważonej ocen:

Każda ocena ma swoją wagę (ważność):

Ocena za:

* Niezapowiedziane kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność mają wagę a=I,
* zapowiedziane kartkówki mają wagę b=2,
* sprawdziany z materiału obejmującego jeden dział mają wagę c=4,
* sprawdziany półroczne mają wagę d=6,





1. Ocena wystawiana na koniec półrocza obliczana jest według wzoru:

(suma ocen z wagą a)*a + (suma ocen z wagą b)*b + (suma ocen z wagą c)*c+ (suma ocen z wagą d)*d

(ilość ocen z wagą a)*a + (ilość ocen z wagą b)*b + (ilość ocen z wagą c)*c+ (ilość ocen z wagą d)*d



2. Uczeń, który uzyska ocenę niedostateczną na zakończenie pierwszego półrocza nie jest zobowiązany zaliczać treści programowych objętych materiałem z tego półrocza.

3. Ocena na koniec roku szkolnego jest obliczana ze wzoru: 0,4*ocenaI + 0.6*ocenaII, gdzie ocenaI oraz ocenaII
są ocenami za pierwsze i drugie półrocze wg wyżej podanych zasad.

4. Oceny podawane są zgodnie z matematyczną zasadą zaokrągleń(odcięcie do drugiego miejsca po przecinku)
i nie podlegają poprawie.



§8.



Zasady nagradzania ucznia.



Nauczyciel może podnieść ocenę końcową nawet o jeden stopień uczniowi, który wyróżnia się aktywnością na zajęciach, rozwiązuje dodatkowe problemy, wykazuje inicjatywę w dodatkowych pracach, ma wiedzę ponad program, bierze udział w różnych konkursach. Osiągnięcia na olimpiadach, konkursach wojewódzkich, okręgowych lub krajowych mogą być podstawą do wystawienia końcowej oceny celującej.



§9.



Zasady nie klasyfikowania ucznia.



W razie opuszczenia przez ucznia ponad 50% obowiązkowych zajęć, nauczyciel (bez względu na łączną liczbę punktów uzyskanych przez ucznia) może go nie klasyfikować.







§10.



Zasady współpracy z uczniami, rodzicami, pedagogiem szkolnym.



1. Uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień - uzasadnień do wystawionej oceny.
2. Nauczyciel pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju oraz motywuje do dalszej pracy.
3. Podczas zebrań z rodzicami, rozmów interwencyjnych nauczyciel przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom):

a) informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępów ucznia;

b) informacje o trudnościach i uzdolnieniach ucznia;

c) wskazówki do pracy z uczniem.

4. Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia.
5. Nauczyciel informuje pedagoga szkolnego o sytuacjach wymagających jego interwencji.



§11.



Postanowienia końcowe.



Nauczyciel na podstawie zaświadczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych placówek specjalistycznych zobowiązany jest do obniżenia wymagań w stosunku do ucznia, który takie zaświadczenie posiada lub stosować się do zaleceń w/w poradni.

W przypadkach spornych rozstrzygający jest Wewnątrzszkolny System Oceniania i Statut Szkoły. Przedmiotowy System Oceniania z fizyki został zaakceptowany przez członków komisji przedmiotowej. Przedmiotowy System Oceniania będzie poddawany ewaluacji.



Wioletta Czupryna-Kopeć


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dante dnia Wto 16:28, 06 Paź 2009, w całości zmieniany 1 raz
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZSP Nr 1 Busko-Zdrój Strona Główna -> Fizyka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach